Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Oktober, 2009

Selamat Tinggal Semua...

Setelah beberapa ketika saya dihimpit dilema, akhirnya saya telah membuat keputusan yang membawa kepada suatu penghujung....

Hari ni merupakan hari terakhir saya berada di Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Terengganu sebagai kakitangan sambilan. Setelah 2 tahun berkhidmat di Bahagian Pengurusan, akhirnya saya membuat keputusan untuk tidak menerima lanjutan tempoh perkhidmatan saya. Walaupun hampir kesemua kakitangan lain memujuk saya untuk meyambung khidmat saya, tapi saya terpaksa menolak. Saya telah menetapkan keputusan saya.

Secara peribadi, memang sedih bila nak tinggalkan tempat yang dah banyak meninggalkan kenangan dalam hidup saya. Selain dari mengajar saya selok-belok alam pekerjaan, di sini jugalah saya menimba ilmu untuk mengenal erti hidup sebenar. Terlalu bernilai bagi saya semua pengalaman dan pengajaran yang saya perolehi di sini.

Saya juga agak hiba bila memikirkan bahawa saya akan meninggalkan 'keluarga' baru saya di JBPM Terengganu ni. Merekalah sebenarnya yang…

Kelantan 2 - 0 Perlis...

Gembira betul bila dapat tahu yang Kelantan menang pada perlawanan Separuh Akhir Pertama Piala Malaysia. Kelantan yang bermain menentang Perlis di Kota Bharu semalam membawa bekal selesa sebelum bertandang ke Kangar hari Sabtu nanti.

Jaringan pada setiap babak memberi kelegaan kepada ribuan penonton yang hadir. Namun, skuad Pahlawan Merah ini tidak boleh menganggap tugasan di Kangar nanti satu tugas mudah. Perlis sememangnya akan mencuba pelbagai peluang yang ada untuk cuba mengurangkan perbezaan 2 gol yang dimiliki agar peluang mereka untuk ke perlawanan akhir kembali cerah.

Bagaimanapun, jika Kelantan menampilkan aksi terpuji seperti sebelum ini, saya percaya bahawa Kelantan akan tetap ke perlawanan akhir. Tak sabar rasanya nak melihat keputusan hari Sabtu nanti.

Antara Perasaan Hati Dan Pemikiran Akal...

Minggu ni merupakan antara detik yang paling sukar dalam hidup saya. Saya kena buat keputusan yang penting sebelum mengharungi hari-hari mendatang. Yang paling memeningkan, pilihan saya cuma ada dua...

Apa yang saya maksudkan ialah keputusan saya mengenai penyambungan tempoh perkhidmatan saya di JBPM Terengganu ni. Kalau berdasarkan kontrak saya, tempoh khidmat saya akan berakhir minggu ini. Jadi, hari Khamis nanti adalah hari terakhir saya. Saya mungkin ditawarkan kontrak baru, tapi saya belum pasti sama ada mahu menerimanya atau tidak.

Sebab itulah saya katakan tadi bahawa saya hanya ada 2 pilihan, iaitu menerima tawaran itu atau menolak tawaran dan seterusnya berhenti dari JBPM Terengganu. Apa yang memeningkan saya ialah pertembungan pilihan yang dibuat. Kalau diikutkan hati dan perasaan saya, saya memang akan memilih untuk berhenti. Biarlah minngu ini menjadi minngu terakhir saya di sini. Namun, akal dan pemikiran saya memilih untuk menerima tawaran itu. Kalau terima pun, bukan seba…

Kelantan Mara, Selangor Tersungkur...

Kelantan berjaya mengulangi pencapaian tahun 1993 apabila mara ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia. Setelah terikat 1-1 di Stadium Cheras, Kelantan akhirnya mencapai kemenangan ke atas KL Plus semalam. Kemenangan 3-0 semalam melayakkan Kelantan untuk ke peringkat separuh akhir dengan agregat 4-1. Kelantan dijadualkan beraksi pada separuh akhir menentang pasukan Perlis yang turut mencatat kemenangan di tempat sendiri ke atas Johor FC semalam. Perlawanan pertama dijadualkan berlangsung pada 27 Oktober ini.

Berbeza dengan nasib yang dihadapi oleh juara 3 piala musim ini, Selangor, apabila mereka akhirnya tersungkur di peringkat suku akhir. Selangor yang terikat 2-2 secara agregat dengan Terengganu terpaksa akur apabila tewas 4-3 pada penentuan sepakan penalti. Penjaga gol Terengganu menjadi wira apabila menyelamatkan sepakan penalti Nasriq Baharom sebelum dia sendiri menjaringkan gol kemenangan untuk Terengganu. Di peringkat separuh akhir nanti, Terengganu bakal berhadapan pasukan N…

Sekadar Seri...

Semalam adalah perlawanan Suku Akhir Pertama Piala Malaysia. Kelantan yang beraksi di Stadium Cheras sekadar seri dengan tuan rumah, KL Plus. Gol Kelantan dijaringkan oleh Indra Putra dan gol KL Plus dijaringkan oleh Fazli Shaari.

Mungkin peluang Kelantan untuk mara ke separuh akhir agak cerah kerana akan beraksi di stadium keramat di Kota Bharu. Namun, Kelantan tidak boleh leka dan cuai seperti jaringan yang dilakukan oleh KL plus semalam. Jika setiap pemain mempamirkan aksi terpuji, tidak mustahil slot ke separuh akhir akan terjamin.

Berjuanglah sesunggunya kepada semua pemain. Julang nama Kelantan ke peringkat tertinggi.

Gomo Kelate Gomo...

Selepas Cuti...

Hari ni saya dah masuk pejabat balik selepas cuti sempena Deepavali. Semalam saya sampai dari Kota Bharu.

Lepas cuti ni, saya jadi semakin 'kurang senang' dengan sesuatu. Tak tahu nak cakap macam mana, tapi ianya ada kaitan dengan status kerja saya. Maklumlah, kontrak saya dah nak habis. Setiap kali tempih kontrak nak habis, mesti benda-benda macam ni timbul.

Mungkin saya kena ambil masa untuk fikir balik kot. Kena buat keputusan dengan segera gak ni...

Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang & Sambutan Aidilfitri 2009...

Semalam merupakan hari untuk Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang & Sambutan Aidilfitri 2009 bagi JBPM Terengganu. Saya merupakan salah seorang ahli jawatankuasa iaitu untuk Siaraya.

Majlis yang diadakan di Terengganu Equestrian Resort (TER) ini bermula sekitar jam 9.15 pagi. Namun, semua yang terlibat telah tiba lebih awal. Semua sibuk membuat persiapan terakhir untuk majlis ni.

Selepas kehadiran YS Pengarah dan jemputan khas dari FRAM Wakaf Tapai, majlis seterusnya menyanyikan lagu Negara Ku dan Lagu Bomba. Kemudian, majlis dipimpin oleh PPgB Mohd Syukri untuk bacaan doa. YS Pengarah kemudiannya menyampaikan ucapan sebelum majlis penyampaian dlakukan. Kira-kira 46 penerima yang hadir untuk majlis pengyampaian anugerah ini. Saya ketika ini terlibat untuk menjaga slide yang digunakan untuk memaparkan nama penerima.

Selepas tamat majlis penganugerahan, majlis disambung pula dengan sambutan Aidilfitri. Selain hidangan makanan, para tetamu juga dihiburkan dengan cabutan bertuah yang m…

Jika Sampai Masanya...

Tengahari Jumaat lalu, saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari mak saya. Dia memaklumkan bahawa Fatihah, anak kepada keluarga angkat saya meninggal dunia.

Memang tergamam saya bila berita itu dikhabarkan pada saya. Masih terbayang lagi susuk tubuh dia yang kecil tu sewaktu datang beraya ke rumah saya beberapa minggu lepas. Tak sangka pula itu kali terakhir saya tengok dia. Sebelum ni pun saya tahu bahawa Fatihah yang masih di sekolah rendah ni ada penyakit asma. Tubuh dia pun agak kurus. Tapi tak sangka pula penyakitnya agak teruk.

Semua ni sememangnya telah ditentukan. Ajal dan maut semuanya sudah tercatat waktunya. Kita hanya menanti masanya sahaja. Tak kira tua atau muda, kalau dah ditakdirkan begitu, ianya pasti tidak akan dapat ditangguh-tangguh lagi.

Kepada adik Fatihah, abang bekalkan pemergian mu dengan Al-Fatihah. Semoga roh adik ditempatkan di antara yang terpilih.

AL-FATIHAH...

Cerita Seminggu...

Banyak betul cerita minggu ni. Terpaksalah saya rangkumkan semua sekali je...Hehehe...

Minggu ni memang kami kat pejabat sibuk sikit. Banyak kerja yang perlu disiapkan. Selain tu, minggu ni juga ada temuduga untuk kemasukan baru bomba KB 17 kat sini. Setiap hari ada la beberapa orang yang dipanggil. Temuduga ni berlangsung selama 2 minggu.

Di pejabat saya pula, kami menerima 2 orang kerani baru yang baru ditukarkan ke sini. Kak Noorul dan Hana. Diaorang ni asal sini je. Lepas lapor diri, diaorang ni kena uruskan hal lain-lain dulu. Minggu depan baru mula kerja. Jadi, selamat datang kami ucapkan...

Semalam pula, kami ada melakukan pelupusan barangan lama. Banyak juga barangan dari balai yang nak dilupuskan. Jadi, lepas dikumpul dan diperiksa di ibu pejabat, saya pun bawa la semua ke tempat pelupusan. Lama gak duk sana sebab banyak yang nak kena timbang.

Semasa memeriksa barangan pelupusan

Minggu depan, aktiviti saya sibuk juga kot sebab saya ada terlibat sebagai AJK untuk majlis pada Khamis…