Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2009

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52...

31 Ogos menjadi tarikh yang sentiasa diingati oleh rakyat Malaysia. Esok merupakan Hari Kemerdekaan Ke-52 untuk seluruh rakyat Malaysia.

Bagi mereka yang pernah melalui zaman penjajahan dan zaman sebelum merdeka, tentu sekali pengertian merdeka cukup bermakna bagi mereka. Bagi generasi sekarang, mungkin pengertiannya berbeza.

Walau apa pun pengertiannya, yang pasti adalah kemerdekaan yang kita kecapi sekarang perlu dipertahankan. Tak kiralah bagaimana bentuk penjajahan yang ingin dilakukan, kita perlu bersatu untuk pertahankan kedaulatan tanah air kita.

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52...

Sudah Suku Abad...

Sedar tak sedar, hari ni genaplah umur saya 25 tahun. Sekejap je masa berlalu,kan... Sampaikan tak sedar yang dah masuk suku abad saya hidup. Makin tua nampaknya...Hehehe...

Bila umur dah masuk 25 tahun ni, makin ramai yang bagi soalan cepu emas kat saya. "Bila nak kahwin...? Dah ada calon ke...? Calon orang mana...?" Hehehe... Jenuh saya nak jawab. Jadi, terpaksa la saya jawab macam artis selalu jawab. "Belum ada jodoh...Nak tumpu pada karier...Belum jumpa yang sesuai..." Hehehe...

Sebenarnya ni kali pertama hari jadi saya jatuh dalam bulan Ramadhan. Merasa jugak la saya berpuasa pada hari jadi saya. Jadi, tak boleh la nak sedih-sedih. Kena la gembira,kan... Maklumlah, sambut hari jadi dalam bulan yang penuh keberkatan. INSYAALLAH, tentu ada rahmat untuk saya.

Kepada kawan-kawan, terima kasih atas ucapan selamat untuk saya. Terima kasih juga sebab masih ingat tarikh hari jadi saya. Ingatkan semua dah lupa. Hehehe...

Harapan saya, semoga hidup saya akan lebih baik lepa…

"...Kalau Tak Suka, Pulangkan..."

Hari ni saya nak kongsi cerita. Saya ambik dari blog Amnah. Sedih gak bila baca cerita ni. Sekurang-kurangnya boleh buat kita sedar tentang pentingnya keluarga kita. Jangan dah hilang, baru nak mencari. Masa tu, mungkin dah tak guna nak menyesal.

Sekadar nak berkongsi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!" Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.

"Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.

Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.

"Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong.

Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka.

"Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.

Dia yan…

Dugaan...

Alahai...Macam mana boleh terbabas pulak pagi tadi. Sebelum tido, saya dah siapkan serba sedikit hidangan untuk sahur. Tapi tak tahu macam mana, tak sedar pulak. Dah nak habis waktu baru saya terjaga. Mujur la sempat lagi minum air sikit. Kalau tak, tak tahu la.

Perut saya pulak asyik meragam je. Dah masuk 2 hari ni. Memang dugaan betul la bila puasa ni. Dah la tak sempat sahur, perut pulak sakit. Aduhai....

Perubahan Baru...

Hari ni saya baru mula masuk pejabat. Semalam saya cuti sehari lagi. Saya sampai sini petang semalam sebab saya bertolak dari KB sekitar 1.30 tengahari.

Sepanjang di KB, saya tak keluar sangat. CUma masa hari Sabtu, saya dan adik saya sempat keluar ke bazar Ramadhan kat stadium. Sebelum tu, kami pusing-pusing bandar KB dulu jap. Saja nak tengok perubahan baru kat tengah-tengah pusat bandar tu.

Sekarang ni, banyak perubahan berlaku di pusat bandar. Bangunan Kota Bharu Trade Center (KBTC) dah hampir siap sepenuhnya. Malah, masih ada kerja-kerja pembinaan yang belum selesai. Tapi pasaraya Parkson yang terletak di dalam bangunan tersebut sudah mula beroperasi.

Bukan setakat bangunan itu saja, yang paling ketara adalah dari segi jalan di sekitar pusat bandar tersebut. Jika dulu, terdapat dataran di antara stesyen bas dengan bangunan KBTC, tapi kini sudah ada jalan yang agak luas. Dataran itu telah dibuang dan dijadikan jalan bagi memastikan kawasan sekitar KBTC boleh dilalui. Malah, bentuk ja…

Salam Ramadhan...

INSYAALLAH...Hari Sabtu ni kita akan menyambut 1 Ramadhan. Sekali lagi kita akan menjalankan ibadat puasa selama sebulan sepanjang bulan Ramadhan.

Memang saya nantikan setiap tahun untuk menjalani ibadat puasa ni kerana sejak kecil lagi saya telah dilatih dan diajar untuk berpuasa. Malah, kehadiran bulan Ramadhan itu sendiri memberi saya seribu keinsafan kerana sepanjang bulan Ramadhan inilah kita semua akan berpeluang melipat gandakan jumlah amalan dan ibadat kita. Ternyata Ramadhan merupakan bulan yang penuh rahmat dan keberkatan.

Di sini saya mengambil kesempatan untuk memohon ampun dan maaf sekiranya selama saya menulis, ada tersalah kata dan terkasar bicara dengan semua. Semoga kita dapat memulakan Ramadhan dengan penuh keberkatan.

Selamat menyambut bulan Ramadhan...
Selamat berpuasa...

Teringatkan Dirinya...

Saya tak tahu kenapa sejak kebelakangan ni ingatan saya kuat pada seseorang. Seseorang yang sangat penting bagi saya pada satu masa dulu. Hampir setiap yang saya buat, mesti mengimbau kembali kenangan bersamanya.

Walaupun sebenarnya cerita kami dah lama berlalu, tapi ingatan saya tak pernah lepas darinya. Sudah 4 tahun lebih cerita itu berakhir, namun saya masih tak dapat melupakannya. Bermacam cara saya cuba namun tak berhasil. Malah, kadang-kadang ingatan tu semakin kuat.

Saya tahu, memang tak patut saya mengingati cerita lama antara kami, lebih-lebih lagi dia sendiri sudah memulakan kehidupan barunya. Saya csendiri pun sebenarnya sudah cuba memulakan hidup baru, tapi setakat ni belum berhasil. Mungkin sebab kawan-kawan dah makin jauh menyebabkan saya teringatkan dia.

Kepada kawan-kawan yang tahu perkara disebalik cerita antara saya dan dia, mungkin boleh tolong saya. Tolong saya lupakan cerita lama tu. Tolong saya mulakan hidup baru. Hidup yang lebih ceria dan gembira...

PIKOM PC Fair 2009...

Pada 13 - 15 Ogos, bertempat di Terengganu Trade Center (TTC), telah berlangsung PIKOM PC Fair 2009. Macam kebiasaannya, memang ramai orang yang gi. Saya pun tak lepaskan peluang nak tengok apa yang menarik.

Hari Jumaat, saya sempat gi tengok-tengok dulu barangan apa yang saya rasa berkenan. Saya ikut adik saya dan kawan-kawan dia sebab diaorang nak beli barangan gak. Tapi hari Jumaat tu kami sekadar tengok-tengok harga dulu. Balik rumah, barulah fikir balik nak beli apa.

Sabtu, saya dan adik saya gi balik. Kali ni, kami memang nak beli barang. Adik saya beli beberapa barangan untuk kedai dia. Saya pun ada gak beli barang. Kalau tahun lepas saya beli external hard disk dengan MP3 player, kali ni saya beli kamera...Hehehe...Bukan apa, nak ganti kamera saya yang rosak tu. Kalau nak baiki kamera tu, memang habis gak dalam RM300++. Baik saya beli je yang baru sebab lebih ekonomi. Kualiti lebih baik dan harga tak beza sangat. RM 399 je, ditambah dengan beberapa aksesori seperti beg dan trip…

Tak Sempat Nak Kemaskini...

Sejak kebelakangan ni, saya semakin sibuk dengan kerja-kerja di pejabat. Sampaikan saya dah jarang nak kemaskini blog saya ni. Bukannya tak ada cerita nak dikongsi tapi tak sempat nak menaip...Hehehe...

Kalau dilihat pada jumlah saya post cerita pun memang dah jelas semakin berkurang setiap bulan. Bulan lepas tak sampai 10 kali pun. Bulan ni tak tahu la macam mana. Harap-harap tak la berkurang lagi. Tapi, INSYALLAH, saya akan update gak sekerap mungkin.

p/s : Mesti seronok kalau kat umah ada internet....Hehehe...

Dugaan Berterusan...

Sesungguhnya, jika ALLAH telah menginginkan begitu, maka tiada siapa yang mampu menghalangnya. Mungkin ianya dugaan untuk kita.

Seperti kami di JBPM Terengganu, dugaan untuk kami juga berterusan. Entah di mana silapnya, satu persatu dugaan menimpa kami. Sebelum ini saya pernah berkongsi dugaan-dugaan terdahulu yang berlaku. Pada mulanya, kami beranggapan dugaan itu mungkin sudah berakhir. Tapi, nyata sekali kami silap. Masih ada kesilapan kami yang ingin ALLAH tunjukkan.

Ahad lepas, satu lagi kemalangan melibatkan kenderaan jabatan kami. Kenderaan Perodua Kembara yang dipandu oleh pegawai dari Besut terlibat dengan kemalangan. Dari maklumat yang saya tahu, kenderaan ini dilanggar dari belakang sehingga menyebabkan tayar di bahagian belakang tercabut. Mujurlah tiada kecederaan serius yang berlaku. Cuma kenderaan yang agak teruk.

Kenderaan kali ini menjadi kenderaan seterusnya yang tersadai akibat kemalangan untuk tahun ini. Lebih tepat lagi, sejak awal jun, ini adalah kemalangan ketiga me…

Dah Masuk Bulan Ogos...

Sedar tak sedar, rupa-rupanya kita dah masuk ke bulan Ogos. Kurang dari 3 minggu lagi, kita semua akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan. Cepat betul masa berlalu, sehinggakan saya rasa macam tak percaya yang kita sudah nak berpuasa.

Dari kecil lagi saya memang suka bulan puasa. Tak tahu kenapa tapi memang saya tunggu-tunggu setiap tahun untuk berpuasa. Mungkin sebab saya dah diajar berpuasa dari umur 6 tahun, jadi rasa seronok tu memang dah wujud sejak dulu lagi.

Bila dah mula puasa nanti, mesti rasa kejap je masa berlalu. Lepas tu, kita akan berhari raya pula. Jadi, nampaknya saya dah kena simpan duit la. Bukan apa, untuk persiapan raya nanti. Maklumlah, anak saudara dah ada 2. Kena gak belikan diaorang baju raya. Bagi duit raya lagi. Belum kira lagi untuk kelengkapan saya sendiri. Banyak gak nak guna duit. Yang seronoknya budak-budak la. Baju raya dapat, duit raya pun dapat. Orang yang dah keje gak la yang makin pokai.

Ni yang buatkan saya rindu nak jadi budak-budak balik ni...Hehe…