Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2009

Makan Di Rumah Terbuka...

Semalam, kami di Bahagian Pengurusan menghadiri jamuan raya yang diadakan oleh Cik Faiz. Dalam jam 12.30 tengahari kami mula bergerak ke rumahnya. Man pun dijemput sama. Saya gi dengan Man je senang.

Ramai gak yang beraya di rumah Cik Faiz semalam. Selain kakitangan dari pejabat saya, ada juga kakitangan dari pejabat suami Cik Faiz yang datang. Meriah gak la. Kami dihidangkan dengan nasi minyak dan kuih-kuih raya yang lain.

Lepas beraya di rumah Cik Faiz, kami singgah pula ke rumah Ruan Rohana. Tak jauh pun rumah Puan Rohana dengan rumah Cik Faiz. Puan Rohana sebenarnya bukanlah buat jamuan khas untuk kami, cuma kebetulan kami dah berada dekat dengan rumah dia, jadi kami dijemput la untuk kenal-kenal dulu dengan rumah dia tu. Tak la lama sangat kami kat sana sebab kami keluar waktu rehat tengahari. Jadi, singkat je la masanya. Tu pun dah terlajak.

Tak pe la. Bukan selalu dapat beraya rumah bos ni. setahun sekali je, kan...Hehehe...

Jari Ku...

Hari ni saya dah mula kerja. Saya sampai Terengganu petang semalam. Nasib baik la jalan tak sesak sangat. Cuma ada 2,3 tempat yang sesak sikit.

Sebenarnya mood raya tu ada lagi sekarang ni. Jadi, nak kerja pun macam malas sikit...Hehehe...Tak pe. Kerja tetap kerja, raya tetap raya.

Cuma saya sekarang ni risau sikit pasal kaki saya ni. Hari Khamis baru ni, saya telah ke klinik untuk periksa ibu jari kaki saya ni. Kuku ibu jari kaki saya dah cengkam isi. Sebenarnya dah lama pun saya kena, cuma saya tahan je. Sekarang, dah jadi semakin teruk. Bila jumpa doktor, dia suruh saya di jumpa pakar, buang terus ketulan kat tepi kuku tu. Terkejut gak, takkan sampai macam tu. Saya tak tahu la pulak yang benda ni dah jadi teruk.

Tapi doktor bagi ubat dulu. Tengok dalam masa lebih kurang 10 hari. Kalau tak ada perubahan, terpaksa la buang. Kalau tak, nanti makin melarat. Boleh menjejaskan lebih bahagian lain pulak.

Saya harap sangat la tak perlu sampai jumpa pakar. Bukan apa, saya dah letih sebenarnya.…

Aidilfitri 2009...

Hari ni dah masuk 4 Syawal. Dah 3 hari Syawal berlalu. Bagi saya, sambutan Aidilfitri tahun ni sederhana je. Tak la meriah sangat, tapi tak la boring sangat.

Raya pertama, memang kebiasaannya orang jarang keluar. Biasanya orang akan duk umah je sambil melayan sanak saydara yang ada. Kami pun sama. Tak keluar mana-mana pun. Ada gak tetamu yang datang. Jadi, layan je la semua.

Raya kedua meriah sikit. Makin ramai la orang yang datang beraya. Yang jauh, yang dekat, semua ada. Masing-masing dengan cerita mereka tersendiri. Saya pulak memang tak keluar pun. Duk umah je walaupun keluarga saya ada gak keluar beraya di rumah kawan-kawan.

Raya ketiga semalam pun ada lagi yang datang. Ramai gak. Kawan sekerja ada, kawan masa belajar pun ada. Masa ni la biasanya nak jumpa kawan-kawan sebab mereka dah siap beraya di rumah saudara-mara. Jadi, kawan-kawan la pulak yang akan dilawati.

Hari ni pun ada lagi yang datang. Kami tetap terima denga hati terbuka. Maklumlah, Syawal kan sebulan. Hehehe...

Jadi, ke…

Salam Aidilfitri 1430 H / 2009 M...

Persiapan Raya...

Sabtu merupakan hari terakhir kita berpuasa. Sabtu juga menjadi hari terakhir untuk semua orang membuat persiapan sempena kedatangan Aidilfitri. Saya pun sama.



Saya sempat keluar ke KB Mall petang Jumaat untuk cari serba sedikit kelengkapan. Tapi tak cukup lagi. Jadi, dalam jam 11.00 pagi Sabtu, saya dan adik-beradik saya keluar ke Rantau Panjang untuk mencari baki kelengkapan yang belum mencukupi. Lama gak kami kat sana. Sekitar jam 4.00 petang baru kami sampai ke rumah. Memang letih gak la.



Dalam perjalanan kami ke Rantau Panjang, sewaktu melalui Salor, kami melihat satu kemalangan yang berlaku di tepi jalan. Tidak mmelibatkan kehilangan nyawa, tapi memang menarik perhatian orang ramai. Kereta Proton Iswara terbabas dan terjunan ke dalam tali air di tepi jalan. Katanya, kereta tu terbabas sebab tayarnya pecah. Tak tahu la betul ke tak sebab orang-orang sekitar yang cerita macam tu. Sempat gak la ambik gambar sekitar kawasan kejadian. Syukurlah kami selamat pergi dan balik.



Lepas je ber…

Balik Hari Ni...

Lepas habis waktu pejabat nanti, saya akan bertolak balik ke KB. Hari ni balik dalam kul 3.00 petang. Risau gak la sebab ramai orang akan balik gak hari ni. Mesti jalan akan sesak teruk, terutamanya di atas jambatan Sultan Mahmud sehingga ke bulatan Batu 6. Bukan apa, risau tak sempat sampai sebelum berbuka puasa petang nanti.

Apa pun, saya cuma berharap yang saya dan adik saya akan selamat sampai nanti. Tak kisah la pukul berapa pun, asalkan selamat je. Kepada kawan-kawan, boleh la datang ke rumah nanti. Raya ke, sebelum raya ke, saya ada kat rumah. Hehehe...

Di kesempatan ini, saya nak ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua kawan-kawan yang sentiasa mengikuti blog saya ni. Maaf zahir dan batin sekiranya ada terkasar bahasa atau tersalah kata sepanjang anda membaca semua benda yang saya tulis. Semoga lebaran kali ini memberi seribu pengertian untuk kita semua. INSYAALLAH...

Jemput lah berya di rumah saya nanti...Hehehe...

Pasukan F1 1Malaysia...

Waktu tengok berita semalam, terkejut jugak saya bila dengar tajuk utamanya. Malaysia akan menyertai perlumbaan Formula 1 sebagai sebuah pasukan bermula musim hadapan.

Perdana Menteri telah mengumumkan mengenai hasrat Malaysia menghantar sebuah pasukan bertanding dalam perlumbaan F1 ni. Pasukan yang dinamakan F1 1Malaysia akan menjadi pasukan yang dibarisi sepenuhnya oleh tenaga tempatan. Menggunakan kemudahan dan teknologi Proton dan Lotus, projek ini ditunjangi oleh tokoh-tokoh besar negara, menggabungkan kerajaan dan swasta.

Selain petugas hentian pit dan kakitangan lain, pelumba juga bakal dibarisi oleh pelumba tempatan. Terdapat 6 orang calon pelumba yang sedang diteliti dan nama pelumba secara rasmi akan diumumkan pada hujung Oktober nanti. Namun, dari persembahan semasa, saya rasa pelumba muda negara, Fairuz Fauzi mungkin antara yang bakal terpilih. Dengan rekod baik sepanjang menyertai kejohanan terdahulu serta mewakili Malaysia dalam acara perlumbaan A1, tentu sekali nama Fairu…

Suasana Hari Raya...

Hari ni saya nak kongsi lirik lagu raya. Kalau tahun lepas, saya ada kongsi lirik lagu Mamat, Ku Pohon Restu Ayah Bonda. Kali ni saya nak kongsi lirik lagu Suasana Hari Raya nyanyian Anuar Zain dan Ellina. Lagu ni pun antara lagu kegemaran saya setiap kali menyambut Syawal.

Saya juga sertakan sekali satu video lagu ini yang diambil dari laman Youtube. Video ni rakaman lama dulu. Masa ni Anuar dan Ellina kecil lagi. Jadi, semoga terhibur.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ellina & Anuar - Suasana Hari Raya

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lirik Suasana Hari Raya

Anuar Zain:
Berlalulah sudah ramadan sebulan berpuasa
Tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira
Anak muda di rantauan semuanya pulang ke desa
Ibu dan ayah keriangan bersyukur tak terkira

Elina:
Bertukar senyuman dan salam ziarah-menziarahi
Tutur dan kata yang sopan saling memaafi
Suasana hari raya walau di mana pun jua
Memberikan ketenangan dan mententeramkan jiwa

An…

Tak Sabar Nak Balik Kampung...

Hari ni dah hari Isnin. Hari Khamis ni saya akan balik KB. Tak sabar la pulak la balik beraya. Hehehe...

Balik nanti, banyak gak benda nak kena buat, terutamanya persiapan untuk raya. Nak beli pakaian raya, nak buat kuih raya, nak kemas rumah... Banyak gak la. Semangat nak beraya la katakan... Hehehe...

Tak saya tak rancang lagi bila nak buat, bila nak keluar beli. Kena tengok masa sesuai dulu, baru la boleh keluar. Kalau tak, nanti kelam-kabut pulak. Boleh jadi pening nanti...Hehehe...

Kad Raya...

Lama dah tak hantar kad raya. Sekarang bila dah ada telefon, asyik duk sms je. Dulu saya memang suka hantar kada raya. Kad raya yang saya dapat pun banyak. Sampai penuh kotak pos...Hehehe...

Rasanya tahun ni macam nak hantar kad raya balik, tapi tak ada alamat la. Semua dah hilang. Kalau ada pun, alamat lama. Terus tak jadi nak hantar. Kalau ada yang hantar kat saya pun, 2,3 keping je la...Huhu...

Tapi hari ni saya dapat kad raya kosong dari jabatan. Comel gak kad ni sebab ada kartun gambar maskot jabatan. Dalam tu ada gak sekali sampul duit raya dari jabatan. Boleh la guna masa raya nanti.

Ni rasa tak sabar nak raya ni...Hehehe....




Koleksi kad raya dari jabatan


Sampul duit raya dari jabatan

18 Ramadhan...

Sekejap je masa berlalu. Pejam celik, dah masuk hari ke 18 kita berpuasa. Rasa macam baru je lagi kita berpuasa. Rupa-rupanya dah lebih dari setengah bulan dah. Kita ada lebih kurang 11 hari je lagi nak puasa. Lepas tu, raya..... Hehehe...

Ada seminggu lebih je lagi sebelum raya, tapi saya tak buat persiapan pun lagi. Ada pun butang baju melayu je. Tu pun orang yang bagi kat saya...Hehehe... Tak sempat lagi la nak keluar beli. Mungkin sebelum balik kampung kena beli dulu sikit-sikit. Nanti tak la kelam kabut nak cari kat KB pulak.

Apa pun, yang penting sekarang kena tumpukan pada puasa dulu. Jangan pulak asyik sangat nak buat persiapan raya sampaikan lalai dengan puasa. Hehehe...

Mimpi...?

Ni bukan pasal mimpi saya ek...Ni mimpi orang lain...

Hari Khamis lepas, tiba-tiba kawan saya, Nik Aishah buat misscall. Pelik gak. Tiba-tiba je misscall. Lepas tu saya pun balas la gak...Dia pun sms saya. Dia cakap dia teringatkan saya sebab semalam dia mimpikan saya. Dia mimpi saya hantar kad jemputan kahwin saya kat dia. Alamak...! Hehehe...

Macam mana orang lain boleh mimpikan macam tu ek. Saya pun jadi hairan. Bukan pe, saya ni calon pun tak ada lagi, takkan nak bagi kad jempuan pulak....Hehehe... Ala, mimpi je,kan... Bukan betul pun... Tapi kalau mimpi Nik jadi betul, Alhamdulillah.....

Kepada Nik, tahniah sebab dapat baby girl. Dah jadi mak member saya sorang ni. Tahun depan harap-harap dapat baby boy pulak ek....Hehehe...

Internet Dah Sambung...

Seksa rasanya bila tak boleh guna internet. Bila masuk kerja lepas cuti merdeka, tiba-tiba tak ada internet. Hari Selasa tu malas lagi nak tengok masalahnya sebab server tak ada masalah. Mungkin ada masalah lain. Jadi, semalam saya punuruskan la. Saya cuba telefon pihak streamyx. Mereka maklum yang akaun ditahan sementara sebab ada tunggakan bil. Alamak...

Macam mana pulak ni. Saya pun rujuk la pada pihak kewangan. Rupa-rupanya memang ada bil yang tak dibayar. Dah sampai mencecah RM 16,200.50. Fuyooo.... Banyak tu. Nape boleh jadi macam ni. Tapi semalam semua dah diselesaikan. Jadi, hari ni boleh la main internet lagi.