Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2008

Selamat Hari Raya Aidilfitri...

Esok hari raya...!Esok hari raya...!

Hehe...Seronoknya...Esok dah raya. Tengahari ni saya dah bertolak balik ke KB. Tiket bas jam 12.30 nanti. Saya kerja sekerat hari je hari ni.

Di kesempatan ini, saya nak mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua kawan-kawan dan juga yang pernah membaca ruangan saya ni. Sejuta kemaafan saya pohonkan seandainya ada di antara coretan saya yang mengguris perasaan dan membuat sesiapa sahaja terasa. Semoga persahabatan yang terjalin kekal selamanya.

Pejabat Yang Sunyi...

Ish, tak rasa macam kat pejabat. Rasa macam kat rumah je. Dah tak ada orang kat pejabat. Ramai yang dah start cuti. Tinggal berapa orang je lagi.

Bila dah semua orang cuti, bos pun cuti gak, nampaknya datang pejabat main internet je la...Hehehe...Nak buat macam mana lagi, tak ada kerja nak buat. Tunggu nak balik je tengahari esok...

p/s : Dah tak sabar nak balik ni. Duk pikir nak raya je....Hehehe...

Lagu Raya...

Hari ni dah 28 September, bersamaan 28 Ramadhan. Ini bermakna ada 2 hari je lagi kita puasa. Alhamdulillah, setakat 28 hari puasa, tak ada sebarang masalah yang timbul. Malah, kesihatan pun baik je.

Raya akan menjelang dalam 3 hari je lagi, tapi saya masih di perantauan. Walaupun hanya 3 atau 4 jam dari kampung halaman, tapi rasa teruja untuk balik kampung tetap ada. Lebih-lebih lagi bila kawan-kawan dah mula sampai kampung. Rasa nak je balik sekarang. Tapi tak boleh la, kena kerja lagi. Saya akan tetap bekerja sehingga hari terakhir puasa, 30 September nanti. Tiket saya 12.30 tengahari 30 September nanti. Jadi, saya akan bekerja sekerat hari je hari Selasa nanti.

Sekarang ni, saya masih lagi kat pejabat. Kat meja saya, saya pasang lagu-lagu raya.
saje nak timbulkan suasana raya...Hehehe....

Apa lagu raya yang menjadi kegemaran anda semua? Setiap orang mesti ada lagu raya yang menjadi kegemaran mereka. Mungkin lagu-lagu ni ada maksud tersendiri bagi mereka. Bagi saya, saya lebih suka lagu…

Majlis Berbuka Puasa...

Dekat-dekat nak raya ni, makin banyak jemputan berbuka puasa yang saya terima. Maklumlah, nak ambik berkat hujung Ramadhan ni...Hehehe...

2 hari lepas, 22 September (Isnin), saya berbuka puasa di pejabat saya. Ada Majlis Berbuka Puasa yang dianjurkan oleh Balai Bomba dan Penyelamat Kuala terengganu. Kiranya saya hadir untuk mewakili bahagian saya la. Ramai gak yang datang, termasuk la dari balai-balai yang lain.

Semalam, saya dijemput pula ke Malam Amal & Berbuka Puasa Bersama CANON di Hotel Grand Continental, Kuala Terengganu. Majlis ini dijemput oleh pihak CANON sendiri yang menjadi antara pembekal barangan pejabat di JBPM Terengganu ni. 6 orang dari pejabat saya yang hadir.


Kalau nak dikira, ni la pertama kali saya berbuka puasa di hotel. Gempak la skikit. Hehehe...Kira-kira seratus lebih tetamu yang datang. Majlis dimulakan dengan ucapan ringkas dari wakil CANON yang hadir, kemudian sedikit sumbangan diberikan kepada wakil rumah kebajikan yang terpilih. Ini antara strategi pihak …

Banyaknya Kerja...

Dekat-dekat nak raya ni, makin banyak pulak kerja nak kena siapkan. Maklumlah, Semua kakitangan nak ambik cuti panjang. Jadi, kena la siapkan dulu semua kerja yang ada.

Macam saya sendiri, saya kena tolong bos siapkan laporan, minit mesyuarat, dan lain-lain kerja yang berkaitan. Kerja-kerja ni kebanyakannya kena siapkan sebelum raya. Dah jadi macam 'pusat pasaran saham' dah tempat ni....Hehehe....

Nak buat macam mana, adat la kalau kerja....

Semakin Hampir...

Hari ni dah masuk hari ke 22 kita berpuasa. Bermakna ada 8 hari lagi sebelum menjelangnya Aidilfitri. Kejap je masa berlalu...

Kemeriahan Aidilfitri sudah mula dirasai. Hari ni pun saya dah mula memeriahkan lagi pejabat saya. Saya dah mula gantung kad-kad raya dan juga replika ketupat. Nampak macam pasaraya pulak...Hehehe....

Bukan apa, sekadar nak menimbulkan rasa teruja menjelang raya...Hehehe...

Cara Baru Kunci Kereta...

Ni cara terbaru nak kunci kereta supaya tak kena curi...Tak pun boleh digunakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan untuk kunci tayar kereta yang meletakkan kenderaan di tempat yang salah. Hehehehe....

p/s : Credit kepada Asscrewz.com

Damai Yang Hilang...

Damai Yang Hilang (NowSeeHeart)

Tercalar pelangi dihiris gerimis
Senja pun merangkak menutup mentari
Terbias warnanya ke wajah

Lagu kedamaian tiada kedengaran
Bumi yang merekah disirami darah
Kemelut melanda tiada kesudahan
Kemusnahan bermaharajalela
Yang lemah menjadi mangsa

Anak-anak kecil mengongcangkan ibunya
Yang lemah longlai tak lagi bernyawa
Jeritan suara batinnya
Tak siapa mendengarnya

Tergadaikah maruah oleh janji-janji
Terbayarkah dengan nyawa dan darah
Soalan yang tiada jawapan

Kemanusiaan telah lama hilang
Kini yang tinggal hanya ketakutan
Musnah kasih sayang dan persaudaraan
Tandus akhlak dan keimanan
Menyemai persengketaan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hari ni, saya letak lirik lagu Damai Yang Hilang nyanyian kumpulan NowSeeHeart. Tujuan saya adalah untuk memperingatkan diri saya dan kita semua tentang keadaan semasa hari ini. Rasanya semua orang sedar akan situasi sekarang ni...Macam-macam benda timbul. Masalah politik la, bencana la, ekonomi la....Semuanya bagaikan …

Terperangkap...

Ish...kesian la plak tengok...memang tak dapat selamat dah tikus ni...hehehe

p/s : Ada ke yang nak tolong tikus ni?hehe...Credit kepada Asscrewz.com

Cepatnya Masa Berlalu...

Hari ini dah 14 September. Bermakna hari ini juga adalah 14 Ramadhan. Pejam celik, dah masuk hari ke 14 kita berpuasa. Dah masuk separuh jalan dah. Cepat betul masa berlalu. Rasa macam masih di awal puasa lagi.

Bila dah di pertengahan ni, saya selalu tertanya-tanya kat diri saya sendiri. Macam mana la puasa-puasa saya selama 13 hari lepas? Diterima ke tak. Cukup ke amalnya. Cukup ke syarat. Macam mana pula dengan baki puasa yang tinggal? Cukup ke kekuatan nak laluinya. Sempat ke nak laluinya. Sempat ke nak habiskannya.

Semua persoalan ni buatkan saya takut. Takut tak sempat nak habiskan ibadah saya. Takut tak sempat nak rasai nikmat Ramadhan penuh berkat ni. Mana la tahu kalau-kalau ini Ramadhan terakhir kita. Semuanya terletak di tangan NYA. Apa yang mampu kita buat, berdoa semoga akan ada Ramadhan lagi untuk kita. INSYAALLAH...

p/s : Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...

Antara Tugas Dan Keluarga...

Sehari dua ni, pejabat saya dah mula cakap-cakap pasal raya, terutamanya bagi kakitangan bomba di sini. Mereka mula berbincang dan mungkin mempersoalkan mengenai jadual bertugas sepanjang Hari Raya Aidilfitri nanti. Jadual bertugas dah dikeluarkan semalam dan setiap pegawai di sini akan bertugas 2 kali sepanjang raya.

Bagi saya, saya cukup menghormati kerjaya pasukan seragam seperti bomba, polis, tentera dan lain-lain sebab mereka ni sentiasa komited menjalankan tugas mereka tak kira masa dan ketika. Seperti bomba, mereka akan sentiasa bertugas dan bersedia seandainya berlaku sebarang kemungkinan yang tidak dijangka. Mereka akan mula bertugas sebelum raya sehingga lepas raya.

Cuma, apa yang saya perhatikan di sini, cara penyusunan jadual giliran bertugas tidak dilakukan secara sistematik. Maksud saya di sini adalah bagi penggiliran bertugas pada hari raya oleh kakitangan terlibat. Ada di antara mereka yang hampir setiap tahun bertugas pada hari raya pertama dan kedua, manakala ada juga …

10 Rahsia Untuk Hidup Indah...

Hari ni saya nak kongsi tips. Tak tahu la macam mana sebab benda ni atas pendapat individu. Jadi, terpulang la pada diri kita sendiri...

(Dipetik dari 1001 Rahsia Diri)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. CINTA
Hiduplah dengan cinta. Mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.

2. RESPECT
Memberi dan menerima, sudah menjadi hal yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan. Salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. Membuat orang senang itu menyenangkan, let’s get do it.

3. BERSYUKUR
Tak ada yang lebih indah daripada kata hidup. Berterima kasihlah bahawa Tuhan telah memberikan hidup pada kita. Mari jadikan hidup penuh syukur.

4. BAHAGIA
Kata orang, bahagia itu relatif, tapi punya tanda minimal, iaitu senyum. Orang yang berbahagia selalu menunjukkan senyumnya yang paling manis. Bukankah senyum pada saudara adalah ibadah.

5. FORGIVENEES
Banyak orang stress gara-gara tak bisa memaafkan d…

Upin Dan Ipin...

Sape yang suka tengok cite Upin & Ipin, cepat angkat tangan...Hehehe....Rasanya ramai yang minat tengok cite ni. Kat pejabat saya, akak-akak kat sini semua cakap cite ni mendapat perhatian anak-anak mereka. Saya pun sebenarnye minat gak...hehehe...

Watak Upin dan Ipin ni memang comel. Pandai diaorang pikat penonton dengan telatah watak-watak ni. Setiap kali bersiaran, mesti nak tengok je telatah diaorang. Musim lepas ada 6 episod je. Dan untuk musim baru ni, baru je siar 3 episod.

Tapi saya tak sabar nak tunggu filem diaorang ni, Geng The Movie. Mula-mula nak keluar tahun ni, tapi mungkin tak jadi. Tahun depan siar kot. Tapi kat TV 2 dah ada siar sedutan filem tu. Harap-harap dapat siar cepat, sementara ramai peminat ni....Hehehehe...

Untuk maklumat lanjut mengenai cite ni, Klik Sini

p/s : Betul..Betul...Betul

Impian...

Sejak kebelakangan ni, saya selalu sembang dengan kawan-kawan pasal kerja. Semua orang merungut pasal susah nak dapat kerja sekarang ni. Belajar susah-susah, sambil dapat ijazah pun, belum menjamin peluang kerja yang sepatutnya.

Dan setiap kali sembang pasal kerja ni, mesti akan timbul cadangan nak buka perniagaan sendiri. Macam-macam idea la yang dikeluarkan. Ada yang logik, ada gak yang mengarut. Bukan apa, nak tengok gak kesesuaian perniagaan tu dengan apa yang kita tahu.

Bagi saya, ada 2 cadangan perniagaan yang menarik minat saya. Pertama, saya ingat nak buka Cyber Cafe. Sambil-sambil tu, saya buka kelas untuk pelajar-pelajar sekolah mengenai komputer dan teknologi maklumat. Boleh la saya guna lagi apa yang saya belajar sepanjang 3 tahun di UUM tu. Tapi masalahnya, modal permulaan terlalu tinggi. Tambahan pula, kalau dilihat perkembangan semasa, Cyber Cafe ni dah kurang dikunjungi sebab masing-masing dah ada kemudahan internet dan komputer di rumah.

Cadangan kedua pula, saya nak jad…

Prison Break Kembali Lagi...

Kepada peminat cerita bersiri Prison Break, jangan lupa untuk menyaksikan musim baru yang sudah pun dikeluarkan. Saya pun dah siap download untuk episod 1 & 2....

Dalam musim baru ni, pelbagai aksi lebih menarik dapat disaksikan. Kita bakal menyaksikan bagaimana reaksi Michael bila dapat tahu Sara masih hidup, apa terjadi pada Whistler dan Gretchen, dan watak-watak lain seperti Bellick, T-Bag, Linc, Sucre dan ramai lagi. Jadi, jangan lupa untuk download....Hehehe.....

p/s : Dapat gak Michael bersama semula dengan Sara....hehe

Salam Ramadhan...

Hah...akhirnya dapat gak masuk dalam blog ni lepas 5 hari bercuti...Saya sampai Terengganu jam 4.30 petang semalam. Hari ni baru masuk pejabat...Hehehe...

Tak banyak sangat cerita nak kongsi sepanjang balik KB. Tak sempat nak gi jalan-jalan. Ada la gak lepak dengan member, tapi berapa kali je. Hari Jumaat, ada majlis cukur untuk anak saudara saya yang baru lahir tu, Nurul Farhana. Malam merdeka keluar makan je, member nak belanja. Lepas tu banyak duk kat umah je...

Apa pun, saya nak ucapkan kepada semua, Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak. Semoga di bulan penuh keberkatan ini, kita diberi ganjaran paling maksima oleh Yang Maha Kuasa. INSYAALLAH...