Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2010

Warna Warni 2010...

Hari ni, 31 Disember 2010, hari terakhir untuk kita bagi tahun 2010. Banyak rasanya ragam-ragam menarik yang boleh kita kongsikan bersama sepanjang tahun 2010 ni. Ada gembira, tidak kurang juga yang sedih dan mengecewakan.

Bagi saya, tahun 2010 bolehlah dianggap sebagai tahun yang agak melegakan untuk saya. Walaupun pada awal tahun, saya agak tertekan kerana terpaksa menganggur selama beberapa bulan. Tapi pertengahan tahun, barulah saya dapat kerja. Sepanjang menganggur, saya rasa macam seluruh hidup saya gelap je. Macam takde masa depan. Bila dah mula kerja, barulah saya kembali bersemangat.

Sepanjang 2010 juga, banyak suka duka yang terpaksa dilalui. Tidak kira mengenai diri saya sndiri, keluarga, ataupun kerjaya. Namun, semuanya diharungi dengan redha.

Apa yang palin melegakan saya adalah azam saya untuk 2010 semuanya sudah tertunai. Alhamdulillah, semuanya telah dimakbulkan ALLAH SWT. Sekarang, saya bolehlah meneruskan impian untuk tahun 2011. Untuk tahun 2011, tak banyak yang saya h…

Berakhir Penantian 14 Tahun...

Pemain dan pegawai Malaysia menjulang Piala Suzuki AFF buat pertama kali.

Tanggal 29 Disember 2010, tarikh yang bakal diingati oleh seluruh rakyat Malaysia untuk tempoh yang lama. Pada tarikh inilah, Malaysia mencatat sejarah baru dalam persaingan bola sepak peringkat Asia Tenggara. Malaysia akhirnya sah dinobatkan selaku Juara Piala Suzuki AFF 2010.

Perlawanan akhir kedua yang berlangsung Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta semalam nyata memberi debaran buat seluruh rakyat Malaysia. Walaupun selesa mendahului dengan jaringan 3-0 pada perlawanan pertama, itu sebenarnya belum memberi jaminan untuk skuad negara kerana bukan mudah untuk menentang Indonesia di stadium keramat mereka. Dengan sokongan ribuan penyokong Garuda, tentu sekali skuad Malaysia perlukan ketahanan mental dan fizikal yang tinggi. Namun, Alhamdulillah, skuad Harimau Malaya yang rata-rata dibarisi pemain muda berjaya dalam ujian kali ini.

Walaupun semalam Malaysia tewas dengan jaringan 1-2 kepada Indonesia, namun itu belum…

Malam Penentu...

Gambar skuad Malaysia yang menjalani latihan di kawasan perkarangan hotel kerana jadual latihan asal terganggu. Manakala gambar bawah adalah gambar segelintir penyokong Indonesia yang berkumpul di kawasan hotel untuk mengejek skuad Malaysia.

Malam ni, segalanya akan terjawab. Apakah Malaysia mampu mempertahankan kelebihan yang dimiliki, atau Indonesia mampu melenyapkan harapan Malaysia untuk bergelar juara Piala AFF 2010.

Diharapkan skuad Harimau Malaya mampu beraksi baik malam ini disebalik pelbagai provokasi yang dicetuskan oleh penyokong skuad Indonesia. Bermula dari awal ketibaan, pelbagai provokasi dicetuskan oleh penyokong dan wakil media Indonesia. Daripada pemain hingga lah Menteri Belia Dan Sukan, semuanya menerima tempiasnya. Mungkin kerana rakyat Indonesia belum mampu terima hakikat kekalahan mereka Ahad lalu di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Apa pun, inilah masanya untuk para pemain Malaysia buktikan bahawa kemenangan di Bukit Jalil bukanlah atas faktor nasib atau faktor sampi…

Malam Yang Hebat...

Penyokong Malaysia yang memenuhi Stadium Nasional Bukit Jalil

Tandukan Safee Sali menghasilkan gol ke 3 Malaysia

Pemain Malaysia meraikan kemenangan

Rasanya semalam tentu ramai rakyat Malaysia yang menyaksikan perlawanan akhir pertama Piala AFF Suzuki yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil. Saya pun tengok gak kat rumah sorang-sorang. Memang puas hati la dengan keputusan yang diperolehi. Kemenangan 3 - 0 Malaysia ke atas Indonesia semalam merupakan bekalan selesa untuk skuad negara sebelum bertandang untuk 90 minit terakhir di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta pada 29 Disember nanti.

Walaupun pada separuh masa pertama perlawanan dilihat seimbang, namun pesta gol skuad negara bermula di separuh masa kedua. Walaupun perlawanan terhenti kira-kira 5 minit akibat gangguan laser ke arah penjaga gol Indonesia, namun itu tidak sesekali menjejaskan fokus anak buah K. Rajagobal untuk memburu gol. Hasilnya, pada minit ke 60, Norshahrul Idlan Talaha bijak memperdaya pertahanan Indonesia un…

Rindu JBPMNT...

Kenangan di JBPMNT 2008.

Semalam, saya sempat buka laman web Jabatan Bomba Dan Penyelamat Negeri Terengganu (JBPMNT). Laman web baru. Menarik dan ada penambahbaikan berbanding sebelum ni.

Saya tengok galeri gambar, ternampak 2 album yang menarik perhatian saya, iaitu gambar sempena majlis perpisahan Tuan Pauzan dan sambutan hari raya. Saya jadi sayu je bila tengok gambar kakak-kakak & abang-abang kat Bahagian Pengurusan yang saya kenal. Antara yang kelihatan dalam gambar tu adalah Kak Da, Kak Nor, Kak Ros, Kak Zah, Kak Mahani, Kak Zan, Kak Sah, Abang Rashid, dan lain-lain. Turut kelihatan gambar Puan Rohana, Encik Samsul & Tuan Ridzuan. Yela, sedar tak sedar, dah setahun rupanya saya tak jumpa diaorang. Tiba-tiba je saya teringatkan kenangan saya bersama mereka dulu.

Dua tahun lebih saya berada di sana. Banyak kenangan yang masih saya ingat sampai sekarang. Apa yang paling saya tidak boleh lupa ialah jasa baik kakitangan JBPMNT yang sentiasa membantu saya. Saya cukup menghormati …

Semakin Hampir...

Hari ni dah 20 Disember 2010. Maksudnya, hanya tinggal 11 hari lagi untuk kita masuk ke tahun 2011. Wahhhhh....Cepatnya masa berlalu...

Sebelum ni saya ada janji nak bagi tahu azam saya,kan... Ya, saya akan kongsikan azam saya dengan semua... Tapi bukan hari ni... Hahahahaha....

Apa yang saya duk merepek ni...? Hehehe...

Saje je sebenarnya. Nak hilangkan rasa tension sehari dua ni. Tu yang merepek tak tentu pasal tu...

Apa pun, saya akan bagi tahu kemudian ek....

Kelantan Juara Piala Emas Raja-Raja 2010...

Ternyata tahun 2010 menjadi tahun yang bermakna untuk bola sepak Kelantan. Selepas menjuarai Piala Malaysia 2010 pada Oktober lalu, Kelantan sekali lagi bergelar juara. Kali ini Juara Piala Emas Raja-Raja 2010.

Kelantan menjuarai piala ini semalam selepas menewaskan Kedah dengan penentuan sepakan penalti. Keputusan penalti 4-3 membolehkan Kelantan merangkul piala untuk kali ke 13. Shahrizan Ismail menjadi wira apabila menafikan 2 sepakan penalti pemain Kedah.

Perlawanan yang berlangsung di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Kota Bharu nyata memberi kelebihan dan kepuasan kepada penyokong Kelantan kerana dapat menyaksikan pasukan The Red Warriors merangkul piala di gelanggang sendiri.

Diharapkan dengan kejayaan ini mampu mengekalkan momentum perjuangan pasukan The Red Warriors untuk musim 2011 nanti. Kami sebagai penyokong berdiri teguh di belakang pasukan Kelantan....

Gomo Kelate Gomo...

20 Hari Menuju 2011...

Pejam celik...Pejam celik...Rupa-rupanya kita dah hampir sampai ke penghujung tahun 2010. Tinggal 20 hari je lagi untuk kita menjejakkan kaki ke tahun 2011. Bermakna usia kita akan bertambah setahun lagi. Dah makin tua la ek...Hehehe...

Macam mana dengan azam anda semua sepanjang 2010 ni..? Dah tercapai ke..? Ke ada lagi yang belum tertunai...?

Alhamdulillah... Untuk tahun 2010 ni, semua azam besar saya telah pun tercapai. (Klik sini untuk baca azam saya untuk tahun 2010). Sekarang, bolehlah saya fikirkan azam yang lain untuk 2011. Apa yang boleh dijadikan azam baru nanti ek..? Hrmmmmmmm....

Nanti saya fikirkan dulu ye... Bila dah ada, saya akan kongsikan dengan semua ek. InsyaAllah.....

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1432H / 2010M...

Esok, khususnya kepada umat Islam di Malaysia, kita akan menyambut kedatangan tahun baru dalam kalendar Islam. 1 Muharam 1432H, bersamaan dengan 7 Disember 2010M.

Sempena menyambut kedatangan Maal Hijrah ini, marilah kita bersama-sama menghayati erti pengorbanan dalam melakukan perubahan. Sesuai dengan seruan untuk kita berhijrah dari sesuatu yang buruk kepada sesuatu yang baik, dan dari sesuatu yang baik kepada sesuatu yang lebih baik.

Dalam dunia yang penuh cabaran dan dugaan ini, apa-apa saja boleh berlaku. Jika kita tidak cuba untuk berubah, tidak mustahil kita akan terus hanyut dengan keseronokan duniawi semata-mata. Betapa ruginya kita jika hanyut dalam keseronokan duniawi semata-mata tanpa memikirkan apakah balasan yang bakal menunggu di akhirat kelak, kerana setiap apa yang dilakukan di dunia, pasti mendapat balasan setimpal di akhirat nanti. Baik amalan dan perbuatan kita di dunia, baiklah ganjarannya di akhirat. Buruk amalan dan perbuatan kita di dunia, maka buruklah balasann…

MIS Workshop 2/2010 @ HQ The Store, PJ...

Hari Isnin baru ni (29 November 2010), saya telah bertolak ke Kuala Lumpur untuk menghadiri bengkel yang dianjurkan oleh ibu pejabat untuk kakitangan MIS yang terlibat seluruh negara. Ada lebih kurang 34 cawangan yang terlibat dalam bengkel yang dianjurkan kali kedua tahun ini selepas sesi pertama pada Jun lepas. Bengkel berlangsung selama 2 hari iaitu 30 November dan 1 Disember, bertempat di pejabat HQ The Store di Petaling Jaya.

Ada 4 cawangan yang telah hadir sehari lebih awal kerana masa perjalanan yang agak lama. Saya antara yang terpaksa datang awal, bersama-sama dengan Saibah (MIS Kemaman), Syafiza (MIS Kuala Terengganu), & Shan (MIS Alor Star). Kami telah bertolak dari negeri masing-masing pada 29 November. Saya menaiki bas pada pukul 9.20 pagi dari Kota Bharu dan tiba di Stesyen Bas Putra pada jam 5.20 petang. Setiba di sana, saya menunggu Saibah & Syafiza kerana kami telah berpakat untuk sama-sama bertolak ke Asia Jaya seperti yang dikehendaki wakil HQ kami. Dalam puk…