Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2008

Selamat Tinggal 2008...

Seperti yang dijanjikan, hari ni saya ingin menyorot kembali beberapa perkara yang berlaku pada saya sepanjang tahun 2008. Maklumlah, hari ni adalah hari terakhir dalam tahun 2008. Secara tidak langsung, boleh juga la saya menilai kembali apa yang berlaku untuk pedoman dan panduan sepanjang tahun baru 2009 ni, serta tahun-tahun yang akan datang.

Pertama sekali, saya ingin menyingkap kembali peristiwa-peristiwa yang pernah berlaku dalam pekerjaan saya sepanjang tahun 2008. Seperti yang semua sedia maklum, tugas saya sebagai Pembantu Sistem Maklumat secara sambilan menjadi pekerjaan saya yang pertama selepas tamat pengajian. Bekerja di tempat saya menimba pengalaman sepanjang menjalani praktikal sedikit sebanyak membantu saya untuk menyesuaikan diri. Sedikit demi sedikit, kakitangan lain mula merasai dan menerima kehadiran saya di sini. Malah, berbekalkan pengalaman ini, bukan sesuatu yang sukar untuk saya menonjol dan menjadi antara 'nadi utama' di pejabat.

Saya semakin dipercay…

Salam Maal Hijrah 1430 H...

Salam Maal Hijrah 1430 H....

Hari ni merupakan hari kedua di dalam tahun baru Islam iaitu 2 Muharam 1430 H. Pelbagai perasaan dapat dirasai sepanjang menyambut tahun baru Islam kali ni kerana beberapa kejadian yang berlaku di seluruh dunia.

Di negara kita, suasana sedih menyelubungi rakyat sekalian, terutamanya rakyat jelata di Negeri Sembilan apabila Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan mangkat pada 27 Disember lalu akibat serangan angin ahmar. Almarhum dimakamkan semalam dengan penuh adat istiadat setelah selesai majlis pemasyuran Yang DiPertuan Besar yang baru.

Malah, negara kita dikejutkan juga dengan kebiadapan sebuah laman blog yang secara terang-terangan menghina Nabi Muhammad S.A.W. melalui tulisannya serta karikatur yang cukup biadap. Pelbagai pihak bangkit menyatakan kemarahan dan kekesalan terhadap tulisan blog ini yang belum dipastikan kesahihan pemiliknya. Ternyata situasi ini sekali lagi mencetuskan kemarahan umat Islam ni negara kita, terutama sekali menjelangnya sambutan …

Selamat Pengantin Baru...

Hari ni saya dah masuk pejabat. Tapi bosan sikit sebab internet yang tak menentu ni. Tak tahu nak buat apa.

Sebenarnya, hari ni saya nak ambik kesempatan untuk ucap Selamat Pengantin Baru kepada sahabat saya sewaktu di UUM, Mohamad Bin Kamal (Mat) yang dah melangsungkan perkahwinannya dengan Noor Fazlina Abd Kadir (Maya). Majlis di umah Maya pada 13 Disember, manakala di umah Mat ialah semalam, iaitu 27 Disember.

Pada mulanya saya memang bercadang nak ke majlis di umah Mat kat Perak. Saya ajak Man dengan Sedi. Semuanya tak ada masalah. Tapi bila dah dekat dengan tarikh, Sedi dan Man tak dapat gi. Diaorang ada komitmen lain masa tarikh tu. Jadi, saya pun buat keputusan untuk pos je hadiah. Bukan apa, saya tak pernah nak gi sana. Kalau saya je yang gi, nanti akan menimbulkan masalah pada pihak pengantin...Hehehe...

Apa pun, saya harap Mat dan Maya terima la pemberian saya yang murah tu. Yang pasti, doa saya sentiasa mengiringi kehidupan kalian berdua. Semoga bahagia selamanya....

p/s : Rama…

Hujung Tahun Yang Sibuk...

Bila dah masuk hujung tahun, banyak perkara perlu diselesaikan. Maksud saya, urusan pejabat la...Hehehe....

Sekarang, kerja kat pejabat dah berlambak atas meja. Tak tahu nak buat mana dulu. Memang pening la sekarang. Dah la nak cuti pulak, tertangguh lagi la kerja.

Tak cukup dengan waktu pejabat, saya dengan Man dah mula buat kerja lebih masa. Malam-malam, kitaorang datang ke pejabat. Bukan apa, nak siapkan banyak kerja lain lagi.

Apapun. sempat lagi saya kemaskini blog saya ni. Seminggu dua ni macam tak sempat je nak kemaskini....Hehehe...

p/s : Tunggu coretan istimewa saya sempena tahun baru.....Hehehe...

Asam Garam Kehidupan...

Dah seminggu saya tak kemaskini blog saya. Banyak benda nak kena buat, banyak benda nak kena fikir. Maklumlah, dah hujung tahun.

Lepas balik dari program PAC minggu lepas, teruk jugak saya duk tahan sakit badan. Habis sakit 'otot-otot' saya lepas lama tak bersenam dan bersukan. 4,5 hari gak la duk jalan tak betul...Huhu...

Sepanjang seminggu ni, saya lebih banyak menghabiskan masa dengan bermuhasabah diri. Terutamanya selepas PAC yang menyedarkan betapa kerdilnya diri saya jika dibandingkan dengan calon lain. Tak pelah, kalau ada rezeki, dapat. Kalau tak, saya tak kisah.

Minggu lepas juga saya sibuk dengan pengiraan untuk bonus saya tahun ni. Tak banyak pun saya dapat. Dalam RM 500 lebih je sebab ada pengiraan yang khusus untuk kakitangan sambilan macam saya ni.

Tapi yang paling membuat saya 'gembira' adalah berita mengenai pertukaran 'musuh' saya yang akan ke BBP Chukai bermula Januari ini. Ini bermakna, saya tak perlu lagi tengok muka buruk dia tu lepas ni....Hah…

Coretan PAC Di INTIM...

Seperti yang saya janjikan, hari ni saya nak kongsi pengalaman saya sepanjang program PTD Assessment Center (PAC) yang berlangsung pada 12 Disember lalu.

Untuk pengetahuan semua, bermula edisi kali ini, format untuk program PAC telah diubah untuk disesuaikan dengan keperluan dan keadaan semasa. Jika sebelum ini, para peserta akan berkampung selama 3 hari di pusat aktiviti, tetapi bermula edisi kali ini, hanya sehari digunakan untuk penilaian. Dengan kata lain, tempoh program ini telah disingkatkan. Namun, pengisiannya tetap sama.

Saya bertolak dari bandar Kuala Terengganu seawal jam 6.30 pagi dengan menaiki kenderaan jabatan. Saya cukup berterima kasih kepada bos saya kerana telah menguruskan pengangkutan saya ke tempat program, iaitu Institut Tadbir Negara (INTAN) Wilayah Timur di Chukai, Kemaman. Tanpa ada sebarang masalah sepanjang perjalanan, saya tiba di INTAN pada jam 8.30 pagi, lebih awal dari yang dijangkakan.

Sesi pedaftaran bermula jam 8.00 pagi sehingga jam 9.30 pagi. Setibany…

Esok Yang Ditunggu-tunggu...

Esok, saya akan ke Kemaman untuk menjalani program PAC. Segalanya akan terjawab esok.

Secara jujur, saya langsung tidak bersedia untuk program esok. Saya tak tahu apa yang perlu dilakukan esok. Mungkin teruk, mungkin juga sederhana saja. Apa pun, saya akan cuba lakukan setakat termampu.

Sekali lagi, doakan kejayaan saya....hehehe...

p/s : Saya akan ceritakan suasana program minggu depan...Jadi, tunggu....

Dah Mula Kerja...

Hari ni saya dah mula masuk pejabat. Walaupun masih dalam suasana raya, tapi terpaksa la masuk pejabat gak...Huhu...

Raya kali ni biasa je. Tak la meriah sangat sebab hari hujan. Duduk kat umah je. tak leh jalan mana-mana pun.

Cuma saya masih lagi terpikir pasal program PAC yang saya akan jalani Jumaat nanti. Mengikut surat, ianya diadakan sehari sahaja. Mungkin berbeza daripada tahun-tahun sebelum ini yang diadakan dalam masa 3 hari. Jadi, tak dapat la nak agak apa yang akan dilakukan nanti.

Selamat Hari Raya Aidil Adha 1429H...

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Salam AidilAdha kepada semua.

Semoga kita menghayati erti pengorbanan sebenar.

Bercuti Untuk Aidiladha...

Hari ni saya balik kampung. Harap-harap jalan dah boleh dibuka untuk semua laluan. Maklum lah, cuaca dah cerah. Banjir mesti dah surut.

Hari Ahad nanti, terpaksa la cuti. Isnin dah raya. Lagi pun, boleh la tenangkan fikiran sebelum saya menghadiri program PAC tu. Hehehe...

Hari Selasa saya akan bertolak ke Terengganu semula.

p/s : Tak seronok raya bila hati duk risau...Huhu...

Program PTD Assessment Centre (PAC)...

Banjir oh banjir...Dah sampai pun musim banjir...Hehehe...

Saya bukan nak cakap pasal banjir sebenarnya. Ada benda lain yang saya nak kongsikan. Kalau tengok pada tajuk hari ni, program PTD Assessment Centre (PAC), ianya sebenarnya merupakan satu program yang saya akan sertai.

Hujung bulan Ogos lepas, saya ada menjalani peperiksaan untuk Skim Gred 41 yang dianjurkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Saya menduduki peperiksaan untuk 3 jawatan iaitu Pegawai Tadbir dan Diplomatik (M41), Pegawai Tadbir (N41) dan Pegawai Pembangunan Masyarakat (S41). Keputusan peperiksaan ini diketahui awal November lepas. Saya hanya lulus untuk jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik(M41) atau PTD. Saya memang tak jangka kerana menurut orang-orang di sekeliling saya, susah nak dapat PTD ni.

Semalam, saya buka laman web SPA dan terlihatkan pengumuman untuk program PAC ni. Saya cuba semak nombor kad pengenalan saya. Sah...Nama saya turut tersenarai. Mula-mula saya tak tahu mengenai program ni. Bila ka…